6 nejčastějších chyb při cvičení pilates a jak se jim vyhnout

Vyzkoušejte naši novou rezervační aplikaci pro mobilní zařízení
Vyzkoušejte naši novou rezervační aplikaci pro mobilní zařízení

připojte se k zaregistrovaným
a odebírejte novinky
z klubu Delfín


Cvičení pilates neustále roste na oblibě a lekce dnes nabízí snad každé fitness studio. Sepsali jsme pro vás šest nejčastějších chyb, na které by si měli dávat pozor začátečníci, ale vyplatí si je pohlídat i pokud již nějakou dobu pilates cvičíte.

1. Nezapojujete hluboké břišní svaly

Cvičení pilates má mnoho pozitivních efektů na naše zdraví. Jeden z největších benefitů je zpevnění hlubokého břišního svalstva. Na tyto svaly jsou napojené další čtyři svalové vrstvy v oblasti břicha. Pokud jsou hluboké svaly zpevněné a pracují, jak mají, budou správně pracovat i další svalové vrstvy. Společně zabezpečí správné držení těla. Můžeme tak předejít bolestem zad a efektivně kompenzovat sedavé zaměstnání. V hodinách pilates se soustřeďte na to, abyste tyto hluboké svaly opravdu co nejvíce zapojili. Při každém výdechu vědomě zatáhněte břicho směrem k páteři a mírně nahoru a zároveň stáhněte všechny svaly v oblasti podbřišku. Pokud vidíte, že máte při cvičení na břiše svaly spíše vypouklé, neprovádíte cvik správně a tvoříte si špatné návyky.

2. Využíváte momentum

Všimli jste si, že lekce pilates jsou proloženy krátkými pauzami vždy, když se vám zrovna pořádně rozproudila krev? Tak by to mělo být a je to zcela správné. Původní název pilates byl "Contrology" (studium kontroly) a označoval právě tento princip. V pilates jsou pomalé pohyby absolutním klíčem k správnému cvičení. Pomalejší tempo zaručí zapojení stabilizačních svalů a přesnější provádění cviků. Nenechte se proto unášet momentem, při kterém snadno ztratíte kontrolu nad správným zapojením svalů. Pilates není závod.

3. Nedržíte správně hlavu při cvicích v lehu na zemi

Klasické lekce pilates zahrnují mnoho pozic, při kterých ležíte na zádech a hlavu musíte držet zvednutou od podložky. Pokud si hlavu nepodpíráte rukou, často tyto pozice svádí k jejímu zaklánění. Zakloněním hlavy vzniká v krční oblasti velké napětí, které můžete cítit v podobě nepříjemného pnutí i po cvičení. Hlavu byste proto měli vždy směřovat bradou dolů, jako kdybyste drželi mezi bradou a hrudí pomeranč. Pokud máte ochablé břišní svalstvo, bude pro vás zpočátku správné držení hlavy náročné. V každém případě je lepší dělat při provádění cviku četnější pauzy než hlavu nedržet správně. Další možností je střídavě hlavu podpírat dlaněmi.

4. Máte vyklenutá záda

Při cvicích v lehu na zemi, je důležité zakulatit bederní oblast a přilepit ji k podložce. Celá páteř by tak měla být v kontaktu s podložkou. Zajistíte si tak správné zapojení hlubokých břišních svalů a chráníte bederní oblast před přílišným namáháním. Tento pohyb vnímejte hlavně jako prodlužování páteře ne pouze jako tlačení zad do země.

5. Zvedáte ramena k uším

Ať už se jedná o cviky v sedě, na zádech nebo například držení prkna, ramena by nám nikdy neměla vyjíždět k uším. Okamžitě tak vytváříme napětí v krční páteři a špatné držení těla. Ramena často nevědomky tlačíme nahoru, když kompenzujeme napětí v jiné části těla, například v pažích při cvicích jako je "pila". Dávejte si pozor, abyste vždy ramena tlačili dolů a spíše k sobě. Tím si zajistíte rovná záda a správné provádění cviků.

5. Nesoustředíte se

Pilates není pouze fyzické cvičení. Úzce souvisí s naší psychikou a soustředěním. Při cvičení vám pomůže, pokud si budete zároveň představovat, jak cvik správně vypadá. Automaticky tak vytvoříte lepší propojení těla a mysli. Cvičení vám půjde lépe a cviky budou precizněji provedené. Nehledě na to, že občasná meditace v pohybu je velmi přínosná pro naše zdraví.

6. Pilates omezujete na cvičení ve fitku

Vytvoření správných návyků při cvičení pilates je důležité hlavně proto, abysme je mohli uplatnit v každodenním životě. Snažte se myslet na správné držení těla a aktivaci hlubokých svalů třeba při cestě do práce a sezení u stolu. Nehledě na sportovní aktivity jako je běh, jízda na kole, lyžování a mnoho dalších. Správným držením těla a posílením svalstva můžete předejít úrazům a celkově se vyhnout bolestem zad a krční páteře.

Chcete mít jistotu, že cvičíte správně? Navštivte lekci pod vedením zkušeného lektora, který vám případné špatné provádění cviků opraví.
V našem Fitness centru Delfín v Českých Budějovicích se vás ujmou zkušené trenérky a pomohou vám cviky provádět správně, popřípadě upravit podle vašich fyzických možností. Můžete se na ně obrátit s jakýmikoli dotazy ohledně filozofie pilates a jednotlivých cviků. Aktuální rozvrh hodin naleznete zde.

První návštěva Delfína je navíc zcela zdarma!

Zaujal Vás Článek?

Zajímavé novinky Vám mohou chodit přímo na E - mail

  • Tipy na hubnutí a cvičení
  • Pozvánky na akce
  • Informace a výhodné nabídky

Dlaší články v blogu:

Výhody cvičení TRX

Výhody cvičení TRX

Hledáte nový typ cvičení k zpestření tréninku? Vyzkoušejte TRX, kterým posílíte celé tělo a zároveň...

Celý článekarrow
Jednoduché a účinné cviky na posilování rukou

Jednoduché a účinné cviky na posilování rukou

Kazí vám povislé svaly na pažích náladu a na léto se radši vůbec netěšíte? Nezoufejte, máme pro vás...

Celý článekarrow
Nejčastější chyby při posilování a jak se jim vyhnout

Nejčastější chyby při posilování a jak se jim vyhnout

Ověřte si, zda cvičíte opravdu správně a efektivně!

Celý článekarrow
TOPlist